VISUAL SEBAGAI DAYA TARIK PADA KEMASAN TEMBAKAU BARACK TASTE

Authors

  • Ghaza Nur Faiz UPN "Veteran" Jawa Timur
  • Aris Sutejo

Keywords:

Packaging, Visual design, Tobacco

Abstract

Perkembangan kebutuhan manusia yang semakin beragam mendorong industri untuk menciptakan produk-produk yang bersaing di pasar. Salah satu aspek penting dalam komposisi produk adalah desain visual pada kemasan. Artikel ini membahas penerapan visual dalam desain kemasan produk tembakau, dengan fokus pada varian Gayo dari merek Barack Taste. Dengan pendekatan kualitatif, artikel ini menggunakan metode observasi, wawancara, dan dokumentasi untuk mengumpulkan data mendalam. Analisis dilakukan menggunakan metode SWOT dan VIEW untuk mengevaluasi kemasan yang ada, mengidentifikasi kekuatan, kelemahan, kesempatan, dan ancaman produk tersebut. Berdasarkan hasil analisis ini, dirancanglah kemasan baru dengan pendekatan kreatif yang menggabungkan gaya gothic minimalis, mempertimbangkan ilustrasi, tipografi, warna, dan tata letak. Tujuan utama perancangan adalah menciptakan kemasan yang menarik dan informatif, yang mampu mempengaruhi persepsi dan keputusan pembelian konsumen. Kesimpulan dari artikel ini memberikan rekomendasi untuk terus memperbarui desain kemasan sesuai dengan perkembangan pasar dan preferensi konsumen.

Kata Kunci: Kemasan, Visual, Desain,Tembakau

ABSTRACT

The development of increasingly diverse human needs encourages the industry to create products that compete in the market. One important aspect in product composition is the visual design of the packaging. This article discusses the application of visuals in tobacco product packaging design, focusing on the Gayo variant of the Barack Taste brand. With a qualitative approach, this article uses observation, interview, and documentation methods to collect in-depth data. Analysis was conducted using SWOT and VIEW methods to evaluate the existing packaging, identifying the strengths, weaknesses, opportunities, and threats of the product. Based on the results of this analysis, a new packaging was designed with a creative approach that incorporates a minimalist gothic style, considering illustration, typography, color, and layout. The main objective of the design was to create attractive and informative packaging, capable of influencing consumer perceptions and purchasing decisions. The conclusion of this article provides recommendations to continuously update packaging design in accordance with market developments and consumer preferences.

Keywords: Packaging, Visual, Design, Tobacco

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2024-09-12

How to Cite

Ghaza Nur Faiz, & Aris Sutejo. (2024). VISUAL SEBAGAI DAYA TARIK PADA KEMASAN TEMBAKAU BARACK TASTE. Snades, 3(1), 079–086. Retrieved from https://snades.upnjatim.ac.id/eprosiding/index.php/snades/article/view/24

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.